Škoda Superb 3000/952

Z historie výroby 

Mladoboleslavská Škoda vyráběla typ Superb od roku 1934. Jednalo se o civilní verze luxusních automobilů. Válečná léta změnila výrobu a výroba civilních verzí byla na jaře 1940 ukončena. 
 
Pro výrobní závod Škoda Mladá Boleslav byl zkonstruován Superb pod označením 3000/952. Podvozek vychází z modelu Superb 924, který byl značně zesílen, světlá výška byla zvednuta většími 18-ti palcovými teréními pneumatikami, diferenciál byl opatřen uzávěrkou. Pohonnou jednotkou zůstal osvědčený vrchový třílitrový šestiválec upraven na suchou klikovou skříň. Vyráběl se v letech 1941-1943, ve třech karosářských verzích se na stejném podvozku: 
  • KFZ 15 džíp se skládací střechou KÜBELSITZWAGEN - vyrobeno 1495ks v době prosinec 1941 až září 1943 ve třech etapách: V první etapě bylo vyrobeno 500 kusů - výrobní čísla 76087 - 76586. V druhé sérii se vyrobilo také 500 kusů - výrobní čísla 79106 - 79605. V té třetí se vyrobilo 495kusů s čísli 77506 - 78000. 
07.jpg
09.jpg
12.jpg
06.jpg
08.jpg
interier.jpg
13.jpg
11.jpg
10.jpg
05.jpg
04.jpg
03.jpg
02.jpg
01.jpg
  • KFZ 31 sanitní vůz KRANKENWAGEN - vyrobeno 30ks  v době červen 1942 až březen 1943​ s výrobními čísli 76587 - 76606

          fotografie nejsou k dispozici

  • KFZ 21 štábní velitelský kabriolet KOMMANDEURSWAGEN - vyrobeno 100ks v době září až prosinec 1943 pod čísli 78001 - 78100. Tato karosářská verze uzavřela válečná léta vyroby Superbů.   
005.jpg
003.jpg
006.jpg
002.jpg
001.jpg
004.jpg
007.jpg
4143sksuperb952cabr1_GaryEdmundson.jpg
4143sksu.jpg
motor.jpg
motor2.jpg
  • Dále bylo vyrobeno 50 kusů náhradních motorů se spojkami č. 79648-79697
Zde několik fotografií zachycující vozidla Superb 952 z 2. světové války.
27d7fbd1c53f104d30745ed4745ed58e_image_document_large_featured_borderless.jpg
62c73149fb55d0f044f72daf6d7201c2_image_document_large_featured_borderless.jpg
540a3f05717ced18224814269e662a5f_image_document_large_featured_borderless.jpg
b47f16107464df641f30f736f6318c09_image_document_large_featured_borderless.jpg
Murnau%20FICKb.jpg
murnau184b.jpg
g15.jpg
g14.jpg
66id_skoda952_45.69zj2wkgzz40s0k4g4gws0o4g.ejcuplo1l0oo0sk8c40s8osc4.th.jpg
101.JPG
102.JPG
104.JPG
105.JPG
i321258.jpg
i328306.jpg
vlcsnap2003011205h17m59.4742.jpg

 

Technické údaje:

 
výrobce:  Škoda ASAP,  Mladá Boleslav v roce1943
motor čtyřdobý, zážehový, řadový OHV
počet válců         6
vrtání x zdvih       80 x 140mm
obsah                  3 138 ccm
výkon                   80 koní při 3 500 ot/min
mazání                 tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní,
                            náplň 11 litrů
chlazení               vodou (náplň 15l)
karburátor            dvouplovákový SOLEX G782
benzinová pumpa SOLEX P3774
 
spojka suchá, jednokotoučová, ložisko je centrálně mazáno 
převodovka
4 rychlosti vpřed, 1 vzad , synchronizace 3. a 4. stupeň
převodový poměr: 1.=4,70  2.=2,60  3.=1,58  4.=1,00 
zpět.=6,15
olejová náplň 2,5l
diferenciál s uzávěrkou, s nuceným pístovým mazáním, poměr 5,83
olejová náplň 4,5l
rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený, s centrální ocelovou rourou doplněný příčníky a podélníky      
přední náprava lichoběžníková, s dvojicemi trojúhelníkových ramen, centrální mazání VOGELE, rozchod 1 620mm
zadní náprava dělená, kyvadlová, hnací – kardan, rozchod 1 620mm
odpružení 
přední 16 kusů listových per, 4 doplňující vinuté pružiny a tlumiči BOGE
zadní  2x 9 listových pér a tlumiči BOGE
brzdy  
provozní     kapalinová, jednookruhová, bubnová na 4 kola, válec a prasátka značky ATE 
parkovací   mechanická, s lany na zadní kola
nádrž  
hlavní 80l za zadní nápravou
rezervní  30l v motorovém prostoru 
40l kanystry na zadní části vozu - pouze kabriolet
kola  HERING 6x18, pneumatiky BAŤA 190x18
elektrické vybavení 12Volt
dinamo 1. a 2. série SCINTILLA 130W, 3. série BOSCH, cabriolet 300W
startér SCINTILLA nabo BOSCH
rozdělovač 1. a 2. série SCINTILLA, 3. série BOSCH
indukční cívka BOSCH TKN12/2 nebo SCINTILLA BPN-12
stěrače BOSCH WVN 12Z1
zapalovací svíčky BOSCH W175T1
hlavní světlomety 1. a 2. série HASAG, 3. série RIEMANN nebo MOBILA
tlaksony HELLA 3x nízký, střední a vysoký tón
přepínače přístrojové desky KOSTAL nebo KIRSTEN
baterie 12V 50Ah, cabriolet 75Ah

 

         

                 

vlastnosti

posádka                    5 míst k sezení
rozvor                        3 300 mm
délka                         4.8m
šířka                          1.8m
výška                        1.72m
pohotovostní váha    2340 kg
užitečná váha           560 kg
celková váha            2900 kg
spotřeba paliva        18,8litrů/100km  skutečná
                                 25 litrů/100km  udávaná výrobcem
spotřeba oleje          0,4 litrů/100km udáváná výrobcem
 
 
 
 
 

Ze vzpomínky pana Miroslava Kučery. člen sboru od roku 1951

 

"Z pověření Okresního národního výboru v Dobrušce, odborem inspekce požární ochrany, jsem byl v dubnu 1958 zplnomocněn převzít vozidlo u vojenského útvaru v Jaroměři. Předávající byl podplukovník Karel Navrátil. Při předávání byl podplukovník zděšen, že máme v úmyslu s vozidlem odjet po vlastní ose. Vozidlo stálo v garáži nehnutě již dlouhou dobu, zarovnáno, ve velmi zbědovaném stavu, s prázdnými pneumatikami, o baterii ani nemluvě. Tam jsme přijeli na třistapadesátce a nic jsme sebou neměli. Ale nakonec to dopadlo.  Před odjezdem mi důstojník mimo jiné sdělil, že toto vozidlo do konce 2. světové války sloužilo u tehdejšího Gestapa v Pardubicích. Po válce k inspekcím generality Československé armády."
superb kfz.JPG
superb předek.JPG
superb z boku.JPG
fotografie z roku 1965. Automobil v kasárnách prošel kompletním přelakováním z šedivé německé na zelenou khaki naší armady a přečalouněním. Na fotografijích je vidět, že již na vozidle chybí některé původní vybavení (přední a zadní notek, levé koncové světlo, výklopná směrová světla,  boční hledáček, držáky kanystrů, houkačky před maskou) a některé komponenty již pochází z poválečné výroby ( přední světla, nárazník, na blatníku směrovky a zpětná zrcátka, zadní světla, zadní kola jsou menší šestnáctipalcové). Součásti palubní desky jsou již vyměněny, přemístěny nebo chybí a samotná deska má více nevyužitých otvorů než je třeba. Naštěstí alespoň štítky jsou dochovány.
5.JPG
Bez názvu.JPG
Bez názvu1.JPG
Bez názvu2.JPG
Bez názvu3.JPG
Bez názvu4.JPG
Bez názvu6.JPG
Bez názvu7.JPG
Bez názvu8.JPG
DSC01054.JPG
DSC01062.JPG
fotografie pořízené v 90. letech. V roce 2000 vozidlo prošlo opravou, aby bylo schopné projít státní technickou kontrolou. Bylo nutné snížit vůle přední nápravy, přetěsnění přírub chladiče, nová palivová nádrž, přečalounění sedadel a stahovací střechy. Zásadní problém tehdy byly pneumatiky. Původní, které byly vyráběny pro Wehrmacht 190 x18 již nebyly k dostání a musely být nahrazeny dvacetipalcovými koly, které se hodily například z předku Zetora 50. 

V roce 2001 byla oprava dokončena a v září se Superb účastnil celorepublikového hasičského sjezdu v Litoměřicích, kam již byl schopen dojet po své vlastní ose. 

 

ZDE VIDEO Z VÝSTAVIŠTĚ 2004

3++.JPG
6++.JPG
001.jpg
Častolovice 2004

V současné době prochází velkou generálkou včetně opískování rámu.

 

 

 

V roce 1943 se vyrobilo 5 prototipů Superb 3000/956 KFZ 15. Vozidlo mělo navíc redukční převodovku a pohon všech kol. Do sériové výroby se však tento model nikdy nedostal.

prototip 4x4.jpg
tn_105-1.jpg
tn_105-3.jpg
tn_105-4.jpg
 
© sdhlomy.albums.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma, reklama PC fórum