velitelský kabriolet Škoda Superb 3000/952 KFZ 21

 

V polovině 30. let 20. století byl August Horch (zakladatel firmy Horch a Audi) pověřen nacistickou vládou, aby vedl vývoj vozidel pro armádní účely, které budou na jednotném podvozku s různými karosářskými verzemi. V roce 1937 vyšly Horchy 901 a v letech 1940-1943 se vyrábí typ 901-40. Vyráběl se ve více karosářských verzích na jednotném podvozku:

  • KFZ 12  džíp bez dveří
  • KFZ 15  džíp se skládací střechou
  • KFZ 16  džíp se skládací střechou bez rezervních kol
  • KFZ 17  skříňový vůz
  • KFZ 21  štábní kabriolet

podobně byli zkonstruované vozy pro značky: Škoda, Benz, Steyr, Horch .....

Pro výrobní závod Škoda Mladá Boleslav byl podobně zkonstruován Superb pod označením 3000/952. Podvozek vychází z modelu Superb 924, který byl značně zesílen, světlá výška byla zvednuta většími 18-ti palcovými teréními pneumatikami, diferenciál byl opatřen uzávěrkou. Pohonnou jednotkou zůstal osvědčený vrchový třílitrový šestiválec upraven na suchou klikovou skříň. Vyráběl se v letech 1940-1943, ve třech karosářských verzích: 

  • KFZ 15 džíp se skládací střechou - vyrobeno 1495ks v době červen 1940 až září 1943
07.jpg
09.jpg
12.jpg
06.jpg
08.jpg
interier.jpg
13.jpg
11.jpg
10.jpg
05.jpg
04.jpg
03.jpg
02.jpg
01.jpg
  • KFZ 31 sanitní vůz - vyrobeno 30ks  v době červen 1942 až březen 1943​ 

          fotografie nejsou k dispozici

  • KFZ 21 štábní velitelský kabriolet - vyrobeno 100ks v době září až prosinec 1943 
005.jpg
003.jpg
006.jpg
002.jpg
001.jpg
004.jpg
007.jpg
4143sksuperb952cabr1_GaryEdmundson.jpg
4143sksu.jpg
motor.jpg
motor2.jpg

V roce 1943 se vyrobilo 6 modelů Superb 3000/956 KFZ 15. Vozidlo mělo navíc redukční převodovku a pohon všech kol. Do sériové výroby se však model nikdy nedostal.

prototip 4x4.jpg
tn_105-1.jpg
tn_105-3.jpg
tn_105-4.jpg
o vozidle:        Škoda Superb 3000/952 kfz 21
 
výrobce:  Škoda ASAP,  Mladá Boleslav v roce1943
motor čtyřdobý, zážehový, řadový OHV
            počet válců         6
            vrtání x zdvih       80 x 140mm
            obsah                  3 138 ccm
            výkon                   80 koní při 3 500 ot/min
            mazání                 tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní,
                                         náplň 11 litrů
            spotřeba oleje      0,4 litrů/100km (udáváno výrobcem)
            chlazení               vodou (náplň 15l)
spojka suchá, jednokotoučová, ložisko je centrálně mazáno 
převodovka 4 rychlosti vpřed, 1 vzad , synchronizace 3. a 4. stupeň
                     převodový poměr: 1.=4,70  2.=2,60  3.=1,58  4.=1,00 
                                                   zpět.=6,15
                     olejová náplň 2,5l
diferenciál s uzávěrkou, s nuceným mazáním , poměr 5,83
                    olejová náplň 4,5l
rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený, s centrální ocelovou rourou doplněný příčníky a podélníky      
přední náprava lichoběžníková, s dvojicemi trojúhelníkových ramen, centrální mazání, rozchod 1 620mm
zadní náprava dělená, kyvadlová, hnací – kardan, rozchod 1 620mm
odpružení  přední listovým pérem, vinutými pružinami a tlumiči
                   zadní  listovými péry a tlumiči
brzdy  provozní     kapalinová, jednookruhová, bubnová na 4 kola 
            parkovací   mechanická, s lany na zadní kola
nádrž  hlavní 80l za zadní nápravou
            rezervní  30l (v motorovém prostoru) + 40l (kanystry na zadní části vozu)  

           

vlastnosti

posádka                  5 míst k sezení
rozvor                      3 300 mm
délka                       4.8m
šířka                        1.8m
výška                       1.72m
pohotovostní váha   2340 kg
užitečná váha          560 kg
celková váha           2900 kg
spotřeba paliva       18,8litrů/100km  skutečná
                                25 litrů/100km  udávaná výrobcem
 
 
 
 

Ze vzpomínky pana Miroslava Kučery. člen sboru od roku 1951

 

"Z pověření Okresního národního výboru v Dobrušce, odborem inspekce požární ochrany, jsem byl v dubnu 1958 zplnomocněn převzít vozidlo u vojenského útvaru v Jaroměři. Předávající byl podplukovník Karel Navrátil. Při předávání byl podplukovník zděšen, že máme v úmyslu s vozidlem odjet po vlastní ose. Vozidlo stálo v garáži nehnutě již dlouhou dobu, zarovnáno, ve velmi zbědovaném stavu, prázdnými pneumatikami, o baterii ani nemluvě. Před odjezdem mi důstojník mimo jiné sdělil, že toto vozidlo do konce 2. světové války sloužilo u tehdejšího Gestapa v Pardubicích. Po válce k inspekcím generality Československé armády."
Častolovice 2004
 
© sdhlomy.albums.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma, reklama PC fórum