Škoda Superb 3000/952

Z historie výroby
 
Mladoboleslavská Škodovka vyráběla typ Superb od roku 1934. Jednalo se o civilní verze luxusních automobilů. Válečná léta však výrobu změnila a civilní verze byly na jaře 1940 ukončeny.
 
Pro výrobní závod Škoda Mladá Boleslav byl zkonstruován Superb pod označením 3000/952. Podvozek vychází z modelu Superb 924, který byl značně zesílen, světlá výška byla zvednuta většími 18-ti palcovými teréními pneumatikami, diferenciál byl opatřen uzávěrkou. Pohonnou jednotkou zůstal osvědčený vrchový třílitrový šestiválec upraven na suchou klikovou skříň. Vyráběl se v letech 1941-1943, ve třech karosářských verzích KFZ 15, 21 a 31 na stejném podvozku: 
  • KFZ 15 džíp se skládací střechou KÜBELSITZWAGEN - vyrobeno 1495ks v době prosinec 1941 až září 1943 ve třech etapách: V první etapě bylo vyrobeno 500 kusů - výrobní čísla 76087 - 76586. V druhé sérii se vyrobilo také 500 kusů - výrobní čísla 79106 - 79605. V té třetí se vyrobilo 495kusů s čísli 77506 - 78000. 

            

 

  • KFZ 31 sanitní vůz KRANKENWAGEN - vyrobeno 30ks  v době červen 1942 až březen 1943​ s výrobními čísli 76587 - 76606

          fotografie nejsou k dispozici

  • KFZ 21 velitelský kabriolet KOMMANDEURSWAGEN - vyrobeno 100ks v době září až prosinec 1943 pod čísli 78001 - 78100. Tato karosářská verze uzavřela válečná léta vyroby Superbů.   
                  
  • Dále bylo vyrobeno 50 kusů náhradních motorů se spojkami č. 79648-79697

V roce 1943 se vyrobilo 5 prototipů Superb 3000/956 KFZ 15. Vozidlo mělo navíc redukční převodovku a pohon všech kol. Do sériové výroby se však tento model nikdy nedostal.

    

 

 

Technické údaje:
 
výrobce:  Škoda ASAP,  Mladá Boleslav v roce1943
motor čtyřdobý, zážehový, řadový OHV
počet válců   6
vrtání x zdvih   80 x 104mm
obsah   3 138 ccm
výkon   80 koní při 3 500 ot/min
mazání   tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní, 
náplň 11 litrů oleje
chlazení   vodou (náplň 15l)
karburátor   dvouplovákový SOLEX G782
benzinová pumpa   SOLEX P3774
spojka suchá, jednokotoučová, ložisko je centrálně mazáno 
převodovka
4 rychlosti vpřed, 1 vzad , synchronizace 3. a 4. stupeň
převodový poměr: 1.=4,70  2.=2,60  3.=1,58  4.=1,00 
zpět.=6,15
olejová náplň 2,5l
diferenciál s uzávěrkou, s nuceným pístovým mazáním, poměr 5,83
olejová náplň 4,5l
rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený, s centrální ocelovou rourou doplněný příčníky a podélníky      
přední náprava lichoběžníková, s dvojicemi trojúhelníkových ramen, centrální mazání VOGELE, rozchod 1 620mm
zadní náprava dělená, kyvadlová, hnací – kardan, rozchod 1 620mm
odpružení 
přední 16 kusů listových per, 4 doplňující vinuté pružiny a tlumiči BOGE
zadní  2x 9 listových pér a tlumiči BOGE
brzdy  
provozní     kapalinová, jednookruhová, bubnová na 4 kola, válec a prasátka značky ATE 
parkovací   mechanická, s lany na zadní kola
nádrž  
hlavní 80l za zadní nápravou
rezervní  30l v motorovém prostoru 
40l kanystry na zadní části vozu - pouze kabriolet
kola  HERING 6x18, pneumatiky BAŤA 190x18
elektrické vybavení 12Volt
dinamo 1. a 2. série SCINTILLA 130W, 3. série BOSCH, cabriolet 300W
startér SCINTILLA nabo BOSCH
rozdělovač 1. a 2. série SCINTILLA, 3. série BOSCH
indukční cívka BOSCH TKN12/2 nebo SCINTILLA BPN-12
stěrače BOSCH WVN 12Z1
zapalovací svíčky BOSCH W175T1
hlavní světlomety 1. a 2. série HASAG, 3. série RIEMANN nebo MOBILA
tlaksony HELLA 3x nízký, střední a vysoký tón
přepínače přístrojové desky KOSTAL nebo KIRSTEN
baterie 12V 50Ah, cabriolet 75Ah
 
         
                 
vlastnosti
posádka   5 míst k sezení
 
rozvor   3.3m
délka   4.8m
šířka   1.8m
výška   1.72m

pohotovostní váha   2340 kg
užitečná váha   560 kg
celková váha   2900 kg
zatížení přední nápravy  1230kg
zatížení zadní nápravy  1670kg
 
spotřeba paliva   18,8litrů/100km skutečná, 25 litrů/100km udávaná výrobcem
spotřeba oleje   0,4 litrů/100km udáváná výrobcem
 
Fotografie zachycující vozidla Superb 952 z 2. světové války:
 
kfz 21
       
 
 
kfz 15
         

 

 

Superb na Lomech

 

Ze vzpomínky pana Miroslava Kučery. člen sboru od roku 1951
"Z pověření Okresního národního výboru v Dobrušce, odborem inspekce požární ochrany, jsem byl v dubnu 1958 zplnomocněn převzít vozidlo u vojenského útvaru v Jaroměři. Předávající byl podplukovník Karel Navrátil. Při předávání byl podplukovník zděšen, že máme v úmyslu s vozidlem odjet po vlastní ose. Vozidlo stálo v garáži nehnutě již dlouhou dobu, zarovnáno, ve velmi zbědovaném stavu, s prázdnými pneumatikami, o baterii ani nemluvě. Tam jsme přijeli na motocyklu a nic jsme sebou neměli. Ale nakonec to dopadlo.  Před odjezdem mi důstojník mimo jiné sdělil, že toto vozidlo do konce 2. světové války sloužilo u tehdejšího Gestapa v Pardubicích. Po válce k inspekcím generality Československé armády."
 
 

fotografie z roku 1965 

    

Automobil v kasárnách prošel kompletním přelakováním z šedivé německé na zelenou khaki naší armady a přečalouněním. Na fotografijích je vidět, že již na vozidle chybí některé původní vybavení (přední a zadní notek, levé koncové světlo, výklopná směrová světla,  boční hledáček, držáky kanystrů, houkačky před maskou) a některé komponenty již pochází z poválečné výroby ( přední světla, nárazník, na blatníku směrovky a zpětná zrcátka, zadní světla, zadní kola jsou menší šestnáctipalcové). Součásti palubní desky jsou již vyměněny, přemístěny nebo chybí a samotná deska má více nevyužitých otvorů než je třeba. Naštěstí alespoň štítky jsou dochovány.
 
fotografie pořízené na konci 90. letech
            
 
 
 V roce 2000 vozidlo prošlo opravou, aby bylo schopné projít státní technickou kontrolou. Bylo nutné snížit vůle přední nápravy, přetěsnění přírub chladiče, nová palivová nádrž, přečalounění sedadel a stahovací střechy. Zásadní problém tehdy byly pneumatiky. Původní, které byly vyráběny pro Wehrmacht 190 x18 již nebyly k dostání a musely být nahrazeny dvacetipalcovými koly, které se hodily například z předku Zetora 50. 
V roce 2001 byla oprava dokončena a v září se Superb účastnil celorepublikového hasičského sjezdu v Litoměřicích, kam již byl schopen dojet po své vlastní ose. 

            

 
 
 
 
V současné době prochází velkou generálkou počínaje opískováním rámu.

 

 

 
© sdhlomy.albums.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma