Z historie výroby
Mladoboleslavská Škodovka vyráběla typ Superb od roku 1934. Jednalo se o civilní verze luxusních automobilů. Válečná léta však výrobu změnila a civilní verze byly na jaře 1940 ukončeny.
Pro výrobní závod Škoda Mladá Boleslav byl zkonstruován Superb 3000 typ 952 použitelný do lehkého terénu. Podvozek vychází z modelu Superb 924, kde šassi bylo značně zesíleno masivními podélníky, světlá výška byla zvednuta většími 18-ti palcovými terénními pneumatikami, diferenciál byl opatřen uzávěrkou a pístovým mazáním. Pohonnou jednotkou zůstal osvědčený šestiválcový motor 3,14 ltr. OHV, který byl pro terénní potřeby osazen dvouplovákovým karburátorem a mazání bylo upraveno na suchou klikovou skříň, kde olej se chladil vodou v průtokovém výměníku a potom byl vytlačen do olejové nádrže a tím bylo i při náklonu vozidla zajištěno zpětné nasátí oleje sacím čerpadlem.
Vyráběl se v letech 1941-1943, ve třech karosářských verzích KFZ 15, 21 a 31 na stejném podvozku:
fotografie nejsou k dispozici
-
Dále bylo vyrobeno 50 kusů náhradních motorů se spojkami čísla: 79648-79697
V roce 1943 se vyrobilo 6 prototipů Superb 3000/956 KFZ 15. Vozidlo mělo navíc redukční převodovku a pohon všech kol. Do sériové výroby se však tento model nikdy nedostal.

Technické údaje:
výrobce: Škoda ASAP, Mladá Boleslav
motor čtyřdobý, zážehový, řadový OHV
počet válců 6
vrtání x zdvih 80 x 104mm
obsah 3 138 ccm
výkon 80 koní při 3 500 ot/min
kompresní poměr 6,2:1
mazání tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní, náplň 11 litrů oleje
chlazení vodou (náplň 15l)
karburátor dvouplovákový SOLEX 40 JFP II G782 a filtrem MAHLE s olejovou náplní a drátěnou filtrační vložkou.
benzinová pumpa SOLEX P3774
spojka suchá, jednokotoučová, ložisko je centrálně mazáno
převodovka
4 rychlosti vpřed, 1 vzad, synchronizace 3. a 4. stupeň
převodový poměr: 1.=4,70 2.=2,60 3.=1,58 4.=1,00
zpět.=6,15
olejová náplň 2,5l
diferenciál s uzávěrkou, s nuceným pístovým mazáním, převodový poměr 5,85
olejová náplň 4,5l
rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený, s centrální ocelovou rourou doplněný příčníky a podélníky
přední náprava lichoběžníková, s dvojicemi trojúhelníkových ramen, centrální mazání VOGELE, rozchod 1 620mm
zadní náprava dělená, kyvadlová, hnací – kardan, rozchod 1 620mm
odpružení
přední 16 kusů listových per, 4 doplňující vinuté pružiny a tlumiče vlastní výroby na horním rameni
zadní 2x 9 listových per a tlumiče BOGE 5-701
brzdy
provozní kapalinová, jednookruhová, bubnová na 4 kola, pakny s pryžovými svěrnými samostavy, hlavní válec a prasátka značky ATE
parkovací mechanická, s lany na zadní kola
nádrž
hlavní 80l za zadní nápravou
rezervní 30l v motorovém prostoru
40l kanystry na zadní části vozu - pouze kabriolet
kola HERING 6x18, pneumatiky BAŤA 190x18
topení Vzduch vháněn ventilátorem přes výměník na výfukovém potrubí do koncovky vytápění, která byla v podlaze před zadním pravým pasažérem. Odmlžování čelních skel není řešeno.
elektrická soustava: 12Volt
dynamo 1. a 2. série SCINTILLA D-EF II R 130/12-CTL-VZ, 3. série BOSCH RJJN 130/12 1300 R 6, nebo RJJK 150/12-1400, cabriolet BOSCH RKCK 300/12-1300R(L)S145
startér 1. a 2. série SCINTILLA PE 1,3 HP-F 12V, 3. série BOSCH EJD 1,8/12 R 3
rozdělovač 1. a 2. série SCINTILLA BP6, 3. série BOSCH VEN 6/1, VEGBR321
indukční cívka BOSCH TKN12/2 nebo SCINTILLA BPN-12
stěrače BOSCH WVN 12Z1
zapalovací svíčky BOSCH W175T1
hlavní světlomety 1. a 2. série HASAG, 3. série RIEMANN nebo MOBILA
klaksony 3x HELLA nízký, střední a vysoký tón
přepínače přístrojové desky KOSTAL nebo KIRSTEN
baterie 12V 50Ah, cabriolet 75Ah
vlastnosti
posádka 5 míst k sezení
rozvor 3.30m
délka 5.00m
šířka 1.85m
výška 1.95m
pohotovostní váha 2340 kg, džíp 2150 kg
užitečná váha 560 kg, džíp 620 kg
celková váha 2900 kg, džíp 2770 kg
max. zatížení přední nápravy 1230kg, džíp 1470 kg
max. zatížení zadní nápravy 1670kg, džíp 1300 kg
spotřeba paliva 18,8 litrů/100km skutečná, 25 litrů/100km udávaná výrobcem
spotřeba oleje 0,4 litrů/100km udávaná výrobcem
Fotografie zachycující vozidla Superb 952 z 2. světové války:
kfz 21
kfz 15
Superb na Lomech
Ze vzpomínky pana Miroslava Kučery. člen sboru od roku 1951
Požární sbor Lomy patřící tehdy pod okres Dobruška byl v 50. letech velice aktivní a také úspěšný. Až na krajské úrovni členové předváděli ukázky požárního výcviku. Tomu následovalo i ocenění Okresní inspekce požární ochrany v Dobrušce. Díky tomu byl sboru v dubnu 1958 přidělen vojenský osobní automobil Škoda Superb.
"Z pověření Okresního národního výboru v Dobrušce, odborem inspekce požární ochrany, jsem byl zplnomocněn převzít vozidlo u vojenského útvaru v Jaroměři. Při předávání byl podplukovník zděšen, že máme v úmyslu s vozidlem odjet po vlastní ose. Vozidlo stálo v garáži nehnutě již dlouhou dobu, zarovnáno, ve velmi zbědovaném stavu, s prázdnými pneumatikami, o baterii ani nemluvě. Tam jsme přijeli na motocyklu a nic jiného jsme neměli. Ale nakonec to dopadlo. Ale již při cestě domů nám v obci Rovné praskla brzdová hadice. Na vyproštění z příkopu byl sjednán traktor a pro sjezd do naší osady byl použit koňský vůz, který sloužil jako závěs pro brždění z kopce k zbrojnici. Před odjezdem mi podplukovník mimo jiné sdělil, že toto vozidlo do konce 2. světové války sloužilo u tehdejšího Gestapa v Pardubicích. Po válce k inspekcím generality Československé armády."
fotografie z roku 1965

Automobil v kasárnách prošel kompletním přelakováním z šedivé německé na zelenou khaki naší armády a přečalouněním. Na fotografiích je vidět, že již na vozidle chybí některé původní vybavení (přední a zadní notek, levé koncové světlo, výklopná směrová světla, boční hledáček, držáky kanystrů, houkačky před maskou) a některé komponenty již pochází z poválečné výroby jako např. přední světla, nárazník, na blatníku směrovky a zpětná zrcátka, zadní světla, karburátor, vzduchový filtr a nádrž chybějí, zadní kola jsou menší šestnáctipalcová, převodovka již pochází z nákladní Škody 256, součásti palubní desky jsou již vyměněny, přemístěny nebo chybí a samotná deska má více nevyužitých otvorů než je třeba. Naštěstí alespoň štítky byly dochovány.
fotografie pořízené na konci 90. letech
V roce 2000 vozidlo prošlo opravou, aby bylo schopné projít státní technickou kontrolou. Bylo nutné snížit vůle přední nápravy, přetěsnění přírub chladiče, přečalounění sedadel a stahovací střechy. Zásadní problém tehdy byly pneumatiky. Původní, které byly vyráběny pro Wehrmacht 190x18 již nebyly k dostání a musely být nahrazeny dvacetipalcovými koly, které se hodily například z předku Zetora 50.
V roce 2001 byla oprava dokončena a v září se Superb účastnil celorepublikového hasičského sjezdu v Litoměřicích, kam již byl schopen dojet po své vlastní ose.
29.8.2004 oslavy v Dobrušce, Škoda Solnice, Škoda České Meziříčí, Škoda Lomy, Tatra Dobruška

Březinka 20.9.2008, foto Škoda 952 a Škoda 903

Superb se dostal do značného podvědomí a účastnil se spousty oslav, výročí a výstav s hasičskou či vojenskou tématikou. Již v roce 2007 při běžné výměně oleje bylo zjištěno, že litá ložiska klikového hřídele ubývají a generálka motoru bude nevyhnutelná. Na podzim roku 2012 jsme s generálku započali a když se do něčeho sáhne, tak to tím někdy nekončí. Po demontáži motoru byly odhaleny další problémy na přední nápravě. A když už byla i náprava venku, tak jsme se do toho dali "z gruntu" počínaje pískováním celého rámu. Při generálce zadního diferenciálu bylo zjištěno, že celé ústrojí je mazáno pístovým čerpadlem a píst je uražený od ojnice. Nechce se pomyslet na to, co by se mohlo stát, kdyby se diferenciál nesundával. Velkým úspěchem bylo, když se podařilo objevit a zakoupit originální obal převodovky a vyrobit ozubená kola a hřídele, aby převodovka měla správné převodové poměry. Zde je již jisté, že když jsme takhle daleko, tak renovaci provést do největší originality a vrátit tak vozidlu podobu, v jaké vyjel v roce 1943 z škodovácké továrny.

Píše se rok 2024 a šassi s agregátem jsou téměř hotovy a zbývají karosářské a čalounické práce. Ale i tyto obory ještě budou časově náročné.